Ils 25avels gieus olimpics d'enviern han lieu dals 6 fin ils 22 da favrer 2026 a Milano-Cortina en l'Italia. Questa occurrenza vegn probablamain a carmalar in grond dumber da visitadras e visitaders. Dus dals lieus d'occurrenza, Livigno e Bormio, èn cuntanschibels per bleras visitadras e per blers visitaders il meglier sur il chantun Grischun en Svizra.
La finamira dal concept è quella da carmalar las visitadras ed ils visitaders uschè baud sco pussaivel sin il traffic public.
Il traffic da visitadras e da visitaders spetgads è confruntà cun grondas sfidas en vista la planisaziun dal traffic per il chantun Grischun. Per dumagnar quellas ha ina gruppa da lavur chantunala elavurà in concept per diriger il traffic. Quest concept è vegnì approvà da la regenza dal chantun sco ch'igl era scrit en la communicaziun a las medias.
Las sfidas dal traffic per il Grischun
Ina part da las concurrenzas ha lieu a Livigno ed a Bormio (Italia dal Nord). Livigno è ina sfida per il Grischun areguard il traffic, perquai ch'i vegn spetgà fin a 12'000 visitadras e visitaders durant dis da grond'impurtanza – circa in terz arriva sur la Svizra.
Ina gruppa da lavur chantunala ha elavurà in concept da traffic per garantir la direcziun dal traffic durant la stagiun auta turistica. La finamira è in andament senza incaps en l'interess da la populaziun e da l'economia.
Il concept en survista
Ina gronda part da las aspectaturas e dals aspectaturs da l'Europa dal Nord e da l'ost vegnan a viagiar sur il Pass dal Fuorn ed il tunnel d'in vial Munt La Schera vers Livigno. Il tunnel vala gia oz sut cundiziuns normalas sco stretga e reagescha a moda sensibla sin dapli traffic.
Perquai è la finamira dal concept d'attrair las visitadras ed ils visitaders uschè baud sco pussaivel sin il traffic public. Per transportar durant in curt temp uschè bleras persunas sco pussaivel tras il tunnel Munt La Schera vegnan mess en funcziun bus da shuttle. Il passadi per vehichels privats duai esser pussaivel durant tschertas periodas e per in circul restrenschì da persunas.
Ulteriur proceder e finanziaziun
Suenter l'approvaziun dal concept da traffic cumenza la gruppa chantunala da lavur cun la planisaziun detagliada e cun la realisaziun. Latiers tutgan l'elavuraziun e la surdada dal contract sco er las preparativas architectonicas per ils implants da P+R. Il december ha lieu a Zernez in'occurrenza d'infurmaziun publica per las vischnancas pertutgadas e per ils circuls interessads dal Partenz, da l'Engiadina e da las valladas dal sid.
Ils custs totals per il management da traffic ed il dispositiv da segirezza muntan probablamain a var 5,5 milliuns francs, da quai èn var 4,6 milliuns francs custs externs. Questa summa è la varianta maximala.
Ina contribuziun finanziala da l'Italia è empermessa. Sche questa contribuziun na cuvra betg ils custs, vegn cuvrì l'import restant sur las taxas per l'utilisaziun da bus P+R e da shuttle tras ils giasts.